Turizmus - Hírek 2020-03-09

Kónya határában kerestük a nagy őrgébicset

Ragadozó madarak megfigyelése
(Fotó: Koczka András)

Február 08-án délelőtt vágtunk neki gyalogtúránknak, mely a következőképpen állt fel: vonattal Hortobágyról Kónyáig, majd onnan gyalog vissza Hortobágyra! Közel 9 km-t sétáltunk, de nem hiába!

Ennek a madarásztúrának a fő célja a téli időszakban könnyen megfigyelhető nagy őrgébics (Lanius excubitor), a téli vendég kékes rétihéja (Circus cyaneus) és kis szerencsével a nálunk szintén csak télen itt tartózkodó gatyás ölyv (Buteo lagopus) felkutatása volt.

A lelkes társaság meg is érkezett a megbeszélt időpontban, majd a túraterv megbeszélését követően felpattantunk a már érkező vonatra. Rövid utazást követően leszálltunk Kónya vasúti megállójánál, ahol ránéztünk a szikes pusztára, megtekintettük a tipikus szikes formációkat, majd elindultunk hosszú gyalogutunkon Hortobágy felé.  Már párba állt nyári ludak (Anser anser), átrepülő nagy lilik (Anser albifrons) csapatok tűntek fel.

Szikes táj Kónyánál
(Fotó: Hoblyák Júlia)

A kónyai erdő keleti oldalán haladva hollópár (Corvus corax) repült el a közelünkben. Nemsokára elértük az „Aranybirka” néven elhíresült hodályt, a hajdani internálótábor egyik szálláshelyét, ahol 1950-1953-ig dolgoztak kényszermunkások.  Az egyik épület tetején napozó kuvikot (Athene noctua) találtunk. A kellemes, napfényes időben egerészölyvek (Buteo buteo), vörös vércsék (Falco tinnunculus) vadászgattak.

Háttérben az "Aranybirka" és a kocsiszín
(Fotó: Neményi Zsolt)

Utunkat folytatva, a kónyai erdő északi részén haladva számos énekesmadárfajjal találkoztunk. Cinegék, őszapók, harkályok, pintycsapatok állítottak meg minket. Nem kevés fenyőrigót (Turdus pilaris) is láttunk, az erdő melletti nyílt területeken táplálkoztak. Mezei nyulak (Lepus europaeus) kergetőztek a földeken, az erdőszélen őzek (Capreolus capreolus) legelésztek, majd nemsokára felbukkant egy fiatal rétisas (Haliaeetus albicilla), melyet még két öreg példány követett.

Az erdőből kiérve egy távoli, alacsonyan repülő gatyás ölyvet pillantottunk meg, de sajnos, csak rövid időre.

A nagy őrgébics vadászterülete és a leshelye
(Fotók: Neményi Zolt és Koczka András)

A „beígért” kékes rétihéják alacsonyan vadászgattak a közelünkben, hímeket és tojókat is láttunk. Kis idő múlva felfedeztük utunk fő célfaját, a nagy őrgébicset is, mely cseppet sem zavartatva magát őrhelyéről leskelődött a szeles téli pusztán.

Nagy őrgébics
(Fotó: Koczka András)

Közeledve Hortobágyhoz felfedeztünk még egy bizalmas nagy őrgébicset, melyet többeknek sikerült lefényképezniük.

Utunk végeztével még egerészölyvek és egy öreg rétisas körözött fel előttünk, méltóképp zárva gyalogos madarásztúránkat.

Egy öreg rétisas

(Fotó: Koczka András)

Szöveg: Koczka András (HNPI)