Turizmus - Hírek 2024-02-22

Kónyán kerestük a nagy őrgébicset

1. kép: Vendégeink
(Készítette: Koczka András)

A februárban szokásos téli gyalogtúránk célfaja a Hortobágyon, télen vendégeskedő nagy őrgébics volt.

2. kép: Indulás előtti beszélgetés
Készítette: Vixathepné Ari Pálma

A túraterv megbeszélését követően Hortobágyról vonattal jutottunk el Kónyára, ahonnan a vadászúton sétáltunk vissza, távcsöveinkkel folyamatosan pásztázva a környéket.

Kónyánál leszállva nagy lilikek, nyári ludak legelésző csapatait tanulmányozhattuk, míg a halastó felől kikörözött egy rétisas, majd kárókatonák, nagy kócsagok, szürke gémek és dankasirályok mutatták magukat.

3. kép: Tanya előtt legelésző nagy lilikek

4. kép: Párokba állt nyári ludak

5. kép: Vadászgató vörös vércse

Utunk az 1950-53 között működő kényszermunkatábor megmaradt épületei – az U-alakú hodály és a kocsiszín - mellett vezettek el. Tiszteletünket tettük az elhurcoltak emlékére állított kopjafánál, miközben búbos pacsirta és vörös vércse repült a közelünkben, majd a kónyai erdő mellett haladtunk tovább.

A fekete harkályok már a revírjeikben kiáltoztak, doboltak, több átrepülő példányt is sikerült megfigyelnünk. Az erdő felett hollók siklottak, a lombkoronában cinegék, őszapók keresgéltek táplálék után, míg másutt feketerigó surrant.

6. kép: A kónyai erdő szélén
Készítette: Vixathepné Ari Pálma

Az erdőt elhagyva már nyílt, olykor tocsogós területre értünk. Egy távoli fára két rétisas és holló ült fel, egerészölyvek keringtek felettünk. Vadban gazdag területen haladtunk át: hol mezei nyulak, hol őzek vagy fácánok kerültek elénk.

7. kép: Átrepülő fekete harkály

8. kép: A kónyai határ
Készítette: Vixathepné Ari Pálma

Végre, egy bokros-fás területen sikerült megtalálnunk keresett nagy őrgébicsünket, mely vártahelyéről, egy bokor csúcsáról kémlelte környezetét. Míg távcsöveinkkel követtük, több száz méternyi utat tett meg bokorról-bokorra szállva, itt-ott a talajról felkapva valamit, majd újra kiülve, tüzetesen átvizsgálva a helyeket.

Egy vizenyős gyepnél 19 havasi pityer szállt fel, utunk talán legérdekesebb faja. Igazi magashegységi madarak, melyek nálunk csak átvonulnak, illetve kis számban áttelelnek.

Távcsöveink elé fenyőrigó, citromsármány, majd zöldike került, Hortobágy szélénél pedig darucsapat húzott át felettünk.

9. kép: Gébicsfigyelők
Készítette: Koczka András

A túra zárásaként még meglátogattuk a Hortobágyon telelő erdei fülesbaglyokat, majd búcsút vettünk egymástól.

Téli, kónyai madarásztúránk a szeles, borús idő ellenére jó hangulatban telt és a sok látnivaló mellett sikerült megfigyelnünk a téli otthonában vadászgató nagy őrgébicset is.

10. kép: A nagy őrgébics prédára vár
Készítette: Vixathepné Ari Pálma

Szöveg: Koczka András (HNPI)