Tematikus szakvezetések a Hortobágyi Vadasparkban
Alsó tagozatosok számára
A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóságának legújabb bemutató-területe a Hortobágyi Vadaspark, mely Hortobágy – Malomházán található. Célja, hogy olyan állatfajokat mutasson be, amelyek korábban ezen a tájon éltek, de a civilizáció térhódítása miatt a területről kiszorultak, természetes körülmények között már nem találkozhatunk velük. Ilyen fajok például a vadlovak, a rekonstruált őstulok, a madarak közül a keselyűk és a pelikánok, illetve a puszta egykori ragadozói: a farkasok és a sakálok. Mindezen fajok mellett természetesen bemutatásra kerülnek a nemzeti parkban ma is vadon élő állatok, így láthatunk fehér, illetve fekete gólyát, nyári ludat, a hazánkban igen ritka íbiszfélék közül pedig batlát. A ragadozó madarakat a tekintélyt parancsoló réti sas képviseli.
A vadaspark célja továbbá az is, hogy ezeket a fajokat olyan környezetben mutassa be, mely jól tükrözi a Hortobágy egykori, ember előtti arcát. A Malomházi bemutató-terület erre kiválóan alkalmas, ugyanis itt jelen van az összes jellemző tájképi együttes: a ligeterdők, a mocsarak és természetesen a nagy kiterjedésű puszta.
A vadaspark a Hortobágy Infó épülete melletti parkolóból induló nemzeti parki járművel látogatható. Csoportok részére előzetes bejelentkezés szükséges.
Az idei évtől kezdődően a tananyag feldolgozását segítő, tematikus szakvezetéseket ajánlunk a hozzánk látogató gyermekcsoportok részére a következő témákban:
|
||
Téma |
Tevékenységek, feladatok |
Érintett fajok, témák, rövid leírás |
Állati ki- kicsoda? |
Szerepjáték, azonosítás, logikus gondolkodás. |
Egy- egy állatfaj nevét a gyerekek homlokára rögzítjük, majd jellemző tulajdonságok/kérdések alapján kell kitalálni, hogy ki melyik állat bőrébe bújt. (minden faj) |
Az állatok életfeltételei |
Megfigyelés, azonosságok és különbségek keresése. Látványetetés. |
Megfigyelés alapján kell összegyűjteni, hogy mire van szüksége az állatoknak. Táplálék, víz, megfelelő hőmérséklet, terület, fény, levegő. (mocsári teknős, vadló, pelikán, farkas) |
Színek és formák a természetben |
Megfigyelés, elemzés. |
A kültakaró és a mozgás megfigyelése különböző osztályba tartozó fajoknál (kétéltűek, hüllők, madarak, emlősök: kecskebéka, vízi sikló, mocsári teknős, vadló, farkas) |
A táj hangjai |
Megfigyelés, párosítás, neszvers alkotás. |
Séta közben néha megállunk és megfigyeljük a különböző hangokat, majd beazonosítjuk őket, végül közösen neszverset alkotunk. |
Idő és ritmus a természetben |
Megfigyelés, elemzés, összefüggések keresése. |
Évszakok és napszakok, az időjárás elemei. Az élőlények aktivitásának éves és napi ritmusa a természet ritmusának megfelelően. |
Bemutatkoznak az emlősök |
Megfigyelés, azonosságok keresése. Látványetetés.
|
Az emlősök közös tulajdonságainak vizsgálata néhány faj segítségével, szőrzet, emlők, anyatej, elevenszülés, utódgondozás. (vadló, róka, ember) |
Erdő, mező élővilága |
Élőhely fogalma, egy élőhelytípus megismerése, fajismeret bővítése. |
Legjellemzőbb növény és állatcsoportok megismerése. Fák, cserjék, füvek, emlősök, madarak. |
Vizek és vízpartok élővilága |
Élőhely fogalma, egy élőhelytípus megismerése, fajismeret bővítése. |
Legjellemzőbb növény és állatcsoportok megismerése. (Sás, nád, gyékény, halak, kétéltűek, madarak). |
Mivel táplálkoznak az emlősök? |
Megfigyelés, azonosságok és különbségek, keresése, csoportosítás. Forma, funkció vizsgálata. Látványetetés. |
Az emlősök táplálkozási típusainak megismerése: növényevő, mindenevő, ragadozó. Fogazattípusok vizsgálata.(vadló, ember, farkas) |
Kölykök és fiókák |
Megfigyelés, azonosítás. Összehasonlítás. |
Különböző állatfajok kicsinyeinek nemek szerinti elnevezése: bakgida- sutagida, kan róka – szuka róka, hím- nőstény, csődörcsikó- kancacsikó, bikaborjú- üszőborjú, hím- tojó. A testméret és az utódok számának aránya, összefüggések keresése. |
Mi védi a gerinces állatok testét? |
Megfigyelés, érzékelés tapintás útján, azonosságok és különbségek keresése. |
A gerinces állatok kültakarójának vizsgálata. Pl.: elszarusodott bőr, páncél, a bőr és függelékei: pikkely, toll, szőr |
Hogyan mozognak az állatok? |
Megfigyelés, forma – funkció vizsgálata, elemzés. |
Az állatok helyváltoztató mozgásának megfigyelése. Pl.: földön – csúsznak, másznak, vízben - úsznak, levegőben – repülnek. |
Az ember hatása az állatok életére - Állatok végveszélyben |
Környezettudatosság fejlesztése. Ok- okozati összefüggések vizsgálata. Fenntarthatóság megismerése. |
A különböző emberi tevékenységek hatása az élővilágra és ennek következményei. Lehetőségek az okozott károk enyhítésére. Pl.: halászat, vadászat, mezőgazdaság, tájalakítás, környezetszennyezés, veszélyeztetett fajok, fajmentés, környezetvédelem |
2018-ban a vadmacska kifutó felújítását a MOL támogatta