Daru pusztulás a Hortobágy peremén
A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság munkatársai november 12-én arról értesültek, hogy a pródi térségben (jobbára hajdúböszörményi és kisebb részt balmazújvárosi külterületen) a vadászatra jogosult képviselői nagyobb számban találtak elpusztult darvakat (Grus grus). A Természetvédelmi Őrszolgálat tagjai két, egymást követő napon igyekeztek a lehető legnagyobb körültekintéssel átvizsgálni a területet, melynek során a védett madárfaj 68 példánya került elő. A madarak túlnyomó többsége már nem élt, de volt néhány, súlyos sérülést szenvedett példány is. Utóbbiak gyorsan állatorvosi felügyelet alá kerültek a Fővárosi Állat- és Növénykert szakembereinek köszönhetően, de sérüléseik súlyossága miatt sajnos el kellett altatni őket, lévén a túlélésre gyakorlatilag már nem volt esélyük.
A balesetet az okozta, hogy a zömében a hajdú-háti szántóföldeken táplálkozó madarak az éjszakázó helyük felé történő repülés során – valószínűleg a november 10-én délután hirtelen leszálló, nagyon sűrű ködben – magasfeszültségű elektromos szabadvezetéknek ütköztek. A térség egyik legjelentősebb éjszakázó helye a Virágoskúti-halastavak IV-es üteme, amelynek közelében húzódik egy 400 kV névleges feszültségű átviteli hálózat – sajnos éppen a táplálkozó- és az éjszakázó helyek közötti légifolyosóban.
Az eset sajnos nem egyedi. Magyarországon már más területeken is történtek hasonló, szerencsétlen kimenetelű ütközések. A ködös időben a madarak későn észlelik az útjukba kerülő akadályt, amikor a repülési sebességük már nem teszi lehetővé a korrekciót és megtörténik a baj. Egy elpusztult példányon ornitológiai jelölőgyűrűt találtunk, melyről a visszajelentést követően kiderült, hogy 11 évvel ezelőtt jelölték Finnországban, Pietersaaren, Vaasa (Vasa) térségében. Mint a fenti példa is jól mutatja, az öreg, tapasztalt, már sok vonulást átvészelt példányok sem tudják egy ilyen hirtelen leszálló köd negatív hatásait miden esetben elkerülni.
Igazgatóságunk egy munkatársa éppen a MAVIR (Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Zrt. – a vezetékjog engedélyese) székházában vett részt egy madárvédelmi értekezleten az eset idején, így azonnal megkezdődött a szükséges és lehetséges beavatkozások előkészítése. A MAVIR – amelynek dolgozói már más helyszíneken is igyekeztek az ehhez hasonló negatív hatásokat csökkenteni – biztosították kollégánkat, hogy mindent meg fognak tenni az adott helyszín minél szélesebb körű probléma mentesítése érdekében. Mivel a hálózat rendkívül magas energiaszinten üzemel, így sajnos csak korlátozott lehetőségek állnak technológiai értelemben rendelkezésre. A pár nap múlva esedékes közös helyszíni bejárást követően az energetikai vállalat különböző típusú madáreltérítő berendezések felszereltetését tervezi, amelyek javítják a vezetéksodrony láthatóságát. Ez relatíve költséges beavatkozás, de a madarak érdekében okvetlenül szükségesnek látszik. A legjobb persze a légvezeték adott szakaszon földkábellel történő kiváltása lenne, de erre jelenleg még nincsen mód a technikai problémák sokasága miatt.
Bízunk benne, hogy a beavatkozás csökkenteni fogja a balesetek előfordulási gyakoriságát.
Tar János, Tihanyi Gábor, Természetvédelmi Őrszolgálat