Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság
Turizmus - Hírek 2020-06-19

2020.06.19.

A mai napon kevesebb tiszavirágot láthattak az érdeklődők Tiszainokánál

Próbál az ember objektíven beszámolni minden megfigyelési napról, de van, amikor nem tudja megkerülni saját szubjektív lényét. A megfigyelő optimizmusa is dolgozik!

A tegnap esti eseményeken felbuzdulva, és használva a régi tapasztalatokat elküldtük, hogy elkezdődött a tiszavirágzás. Ma viszont elképedve álltunk a parton, hogy tán mégse? Sok tekintetben ellentmondásos ez az év! Az előrajzás felgyorsulása jelzi, hogy közeledünk a főrajzáshoz. Ezt a panelt nagyon rég használjuk. Most más korábban felállított teóriákkal hasonlatosan ezt is, a tapasztaltak miatt lehet, a jövőben kicsit át kell értékelnünk.

A szokásos időben érkeztem le a kikötőbe, alig múlt el 5 óra. Szikrázó napsütés, áradó víz, és szél minden mennyiségben. Viharos szél és áradó víz már volt korábban tiszavirágzáskor, de akkor egyik sem vette el a kérészek párzási kedvét. Ma viszont elég drasztikusan visszaesett a megjelenő kérészek száma. A régi adatokból próbálom az okokat firtatni akkor is, ha nagyon jól tudom, hogy ez örök titok marad.

Készülődtem a kifutásra, amikor a szomszéd kishajóra kapaszkodott egy vedleni készülő fiúkérész. Ezt nagyon jó jelnek tekintettem, aztán a sólyapálya déli sarkán is elkezdtek kirepülni és vedleni. Aztán gyanúsan megrekedt az egész folyamat. Csak néhány hím kérész cikázott, inkább több lánykérészt láttunk, de a szél miatt nem tudtak a menetrendjük szerint repülni. Valahonnan előkerült egy nagy csapat sirály, először 4-5, majd a végére vagy 30 is volt. Őket nem zavarta a szél, halálos pontossággal szedték össze a repülő példányokat.

Csak a kikötő déli oldalán volt megjelenés, az északin szinte csak pár darab.

A megfigyelések során mindent le kell jegyezni, szívesebben írnám, hogy gyönyörű szép napunk volt. Láttunk kérészt, de talán a szél szétfújta a tiszavirágzást.

Korábban a leveleimben mindenkor hozzátettem, hogy nem tudom garantálni 100%-ban a pozitív történéseket, akkor sem mindig az történt, amit szerettünk volna. A természet a saját törvényei szerint él, mi csak békés szemlélői lehetünk. Mi emberek pedig friss levegőn, vízparton tölthettünk egy szép késő délutánt.

Holnap újra, új reményekkel folytatjuk.

Forrás: Tálas László
(HNPI)

Helyzetjelentés a Közép-Tisza további szakaszairól

A Természetvédelmi Őrszolgálat munkatársai az alábbi helyszíneken figyelték a mai eseményeket:

295-298 fkm között volt egy közel tízezres szép rajzás.

A 329-327 fkm között, a tószegi kanyarban nagyon szép rajzás volt. Több tízezres tömegben jelentek meg a kérészek, a nőstények kompenzációs repülését is láthattuk.

A Tisza 388 fkm-nél valamint 380 fkm-nél gyenge repülés történt, Kőteleknél is gyengébb rajzás volt. Azonban Szolnok belterületi szakaszon szép sűrűségben repültek.

A folyó Szolnok-Nagykörű közötti szakaszán (334 fkm - 354 fkm) a tegnapitól erősebb, de továbbra is nagyon diffúz repülés volt jellemző. Érdekes, hogy itt a vízhőfok tovább esett, 20,4oC volt, és erős szél fújt.